Kakbak

 
 
Idag har jag bakat kakor, det är något som inte är vanligt i min vardag numera. Det är årsmöte på släktforskarföreningen så jag ska bidra med något gott till kaffet.
Jag ska baka .... NOUGATRUTOR... supergoda kakor
 
Havregryn, smält smör, socker, vaniljsocker och bakpulver.
och 2 matskedar sirap, och så röra ihop alltsammans.
Klä en långpanna med bakplåtspapper och bred ut smeten
 
Sedan är det bara att sätta in långpannan i ugnen å grädda i ca. 10 min.  Hyvla  nougat som du ska lägga på kakan när den är klar
Nougaten ska smälta på den  varma kakan
Så tar man en stekspade eller slickepott och slätar ut nougaten, sedan måste den stå svalt så att nougaten stelnar. Man kan göra mönster i nougaten  med en gaffel innan den stelnat helt. Skär sedan med en vass kniv i storlek som passar dig
Dessa nougatrutor är supergoda men dom måste förvaras i kylskåp eller i frysen. Jag måste säga att dom blev väldigt uppskattade
            ............. SMASKENS ........
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0