Lillsemester

Nyss hemkommen från en rundtripp i inlandet tillsammans med min syster Maj-Lis, just nu är det närmare 25 gr. i skuggan hemma i Skellefteå, riktigt medelhavstemperatur möter mig. Resan har varit bra, med många besök och upplevelser....och man kan säga att vi hade tur med vädret, fint väder hela tiden någon regnskur en natt ...men det var bara skönt, frisk luft på morgonen och återigen strålande sol.

Måndag åkte jag till Umeå, ska stanna till hos Ove, och fixa lite saker till honom, det är jättefint väder solen skiner. Vi tar en promenad till Nydalasjön som ligger strax nedaför där han bor, där finns en nybyggd lekplats...äventyrsland ...och en liten badstrand,

det var inte bara barnfamiljer där, utan även en hel del gräsandfamiljer som var helt orädda och kom och tiggde mat

Ååååå... va söta dom är

Ove har ankungarna alldeles framför fötterna

Sådant här får en att känna sig nära naturen och man blir ödmjuk

Tisdag morgon styrde vi kosan söderut mot Örnsköldsvik, vi har några kusiner, Ella och Barbro som bor strax söder om Bjästa, stannade till några timmar hos dom, fick gott kaffe som var efterlängtat, pratade minnen och tittade på kort, gick i trädgården, smaskade på solvarma jordgubbar och bara hade det skönt. Barbro håller på att flytta så hon har en hel del stök att ta itu med, så på eftermiddan fortsätter vi till vår andra kusin Birgith som har sin sommarstuga ute längst kusten vid Köpmanholmen, en härlig kväll med sol och värme och lukten från havet.

Birgit har en jättemysig stuga alldeles intill en härlig sandstrand

Fastän det var väldigt varmt ute kändes det kallt i vattnet så det blev inget bad

Vi stannade över natten och sedan vi ätit frukost så packade Birgit en fikaväska och vi åkte till Sidensjö kyrka där våran mormor och morfar är begravda, sedan mot Brynge där våra mödrar är uppväxta.

"Linlyckan" där man tidigare kunde gå in åt köpa gott kaffe med hembakt bröd var till vår besvikelse stängt denna sommar dom har flyttat sin verksamhet in till Ö-Vik. När jag var liten och följde med mamma ner till Ångermanland för att hälsa på mormor var det här bönhuset i Brynge.

Den röda gården var handelsboden  i byn, där vi barn köpte kola och slickepinnar, jag har en hel del roliga minnen från den tiden, ägaren till handelsboden hette Albert Näslund och var en stor vresig gubbe tyckte vi och vi var nog lite rädda för honom.
Birgit hade sin kaffekorg så vi gick vidare ner till kraftstationen och flottningsrännan där det en gång i tiden passerade tusentals med timmerstockar nu finns bara en liten del av timmerrännan kvar

Timmerrännan och en det av vattenturbinen från kraftstationen

Spegeldammen innan vattenluckorna

Maj-Lis och Birgith medanför dammen, vattenfåran är idag i stort sett torrlagd

Vi gör även ett besökpå en strutsfarm i Gäddede.

Inte några vackra fötter precis, vill inte bli sparkad eller trampad av dom

Men äggen kan  faktiskt vara riktigt vackra

Vi återvänder till Birgit´s stuga och efter en god middag drar Maj-lis och jag vidare till Östersund, vägen som öljer Indalsleden bjöd på många vackra platser,

vi är framme vid 8 tiden på kvällen , har bokat 2 nätter  på Östersunds camping, efter en god natts sömn planerar vi Torsdag att göra rundtur på Frösön, vi börjar med att besöka Frösö Zoo  och vandrar runt där bland vilda djur

Det här är en Mösscapucin,....en typ av apa alltså.... som mest ligger och latar sig i värmen

Maj-Lis lyckas locka fram en med ett rönnblad som den snabbt åt upp.

Lejon som myser i solen

Dingo´s, vildhundar som bara slöar och njuter av sommarvärmen

Påfågel och en vacker röd tupp

Alla djuren verkade mest slöa av värmen, antigen syntes dom inte till eller så låg dom helt stilla i solen

Vi drog vidare upp mot Utsiktstornet och utblick över Storsjön trodde att jag skulle kunna ta några bilder från utsikten men är utan ström i kameran......typiskt att glömma att ladda batteriet. I alla fall så måste vi åka tillbaka till campingen för Maj-Lis börjar må dåligt och vi kommer överens om att hon måste få åka hem å vila

Fredag förmiddag hade vi planerat att titta in på Jamtli-området, trodde att det skulle öppna kl 10, men inte förrän kl. 11 öppnades området, så besvikelsen var stor, vi bestämde att åka vidare mot Dorotea där vi bokat rum på vandrarhemmet. åker runt bygden besöker kyrkstadsmuseet men stängda dörrar överallt, ....vill dom inte ha turister... vi återvänder till campingen och njuter av lugnet där

Inte fullbelagt, men ett naturnära och fint område, i morgon drar vi till Åsele och norrlands största marknad.

Åsele marknad

Maj-Lis har kanske fyndat något varmt var det och massvis med marknadsbesökare
Det sägs vara 1300 marknadsstånd och det räknas med upp till  150000 besökare under dom 4 dagar den är igång.

Ja så var då våran inlandsresa över nu styr vi kosan mot Umeå igen, lämnar Maj-lis hemma på Klövervägen jag får med mig lite resgodis solvarma jordgubbar direkt från landet,
Tack för några trevliga dagar alla inblandade och tack Maj-lis för en trevlig "lillsemester" med dig