Premiär

Nu har vi premiärgrill vid nya grillplatsen som vi murat upp, det är den 21 juni, kvällen före midsommarafton, fint väder och vacker kvällsol skickar sina strålar efter stranden.
Våra fina grannar kommer på besök och vi får en jätte trevlig kväll
...............Eva och Elisabeth......................

Tomas och Ulf ser ut att njuta av tillvaron.....jaja..... vist kan man ha luva även till midsommar kanske det värmer sig inombords på var sitt sätt :)
Hur än det är så har det varit en jättetrevlig kväll och i morgon så är det midsommarafton, klockan är 23.30 och det är fortfarande ljust ute
Tack för en trevlig kväll och nu laddar vi för midsommarafton. :))

Midsommar

Vi har haft enormt tur med vädret denna midsommar, solen strålar från en klarblå himmel, det är helt vindstilla på havet, fåglarna kvittrar...det är sommar och jag mår underbart bra.
 Det är ändå lite konstigt att det finns vind nog att lyfta flaggan
 Efter frukost tog vi en promenad över ängarn och efter byvägen för att plocka midsommarblommor

Här är det hundkäx, men jag hittar också Rödblära, Prästkragar ,Smörblommor och Violer så det blir en underbar bukett

Vi har det lungt och skönt  och förbereder middagen som består av sill, lax, rullströmming, tunnbrödsrullar med räkröra  skärdgårdssill och färsk potatis och lite annat smått och gott...supersuper gott
Supergoda tunnbrödsrullar med räkor, lax, pepparrot, yougart
Jordgubbar hör midsommaren till.

Men det allra bästa av denna dag är att vi  har fått ha ett underbart vackert väder hela dagen och hela midsommarkvällen

Midsommar

Hälsans Trädgård

Idag har jag tillsammans med Ilone och Susanne varit på besök i Hälsans Trädgård, som är en verksam som ingår i Solkrafts regi. Det är ett alldeles underbart ställe, lungt och fridfullt, man mår gott inombords

Det första som möter oss är tre färgglada tuppar sittandes på en gammal vagn, dom är stickade och tovade.

I bakgrunden stallet Rosengård , vad jag vet så finns där en gammal ponnyhäst som är rund och go, men inte ute för dagen, det finns ett hunddagis där, ett bageri och en cykelverkstad

Så vackert detta arrangemang är, en gammal rot som ser ut som en stor gäddkäft och  vackra lila tulpaner som snart blommat ut, dom anställda får göra sina planteringar efter egna teman, känsla och inspiration

En enkel soptunna kan bli riktigt fin med rosa million bells och majs, man tager vad man haver som det heter.

Kaffepaus kanske, men kopparna sitter fast på ett armeringsjärn, fint ändå.

Växter som trivs i grus och sand i rorrt läge. Den rosa en Levisia.

Återbruk...man kan faktiskt göra nåt av gamla cyleldäck   :))

Vi hade vandrat länge där när jag kom på att jag har inte tagit några kort på alla trädgårdsrum som fanns där, men det här får duga för dagen kanske återkommer jag mot hösten, för nog ska jag göra återbesök när allt står i full blom, den som är intresserad av blommor planteringar och trädgårdar kan alldrig bli less att njuta av  och betrakta allt som finns i en blommande trädgård.

.................................Tack för besöket ..............................

Återuppbyggnad.

Den som har gott minne kommer nog ihåg stormen som var på senhösten förra året, flera kubik med sand och stora stenar spolades upp på gräsmattan och våran grillplats slogs sönder av vågorna.

Så nu har vi börjat  återuppbyggnaden,

Nu ska det göras ordentligt, med murarcement och stora stenar även inuti.
Den gamla muren hade vi inte gjutit fast stenarna och det var mycket grus och sand inuti, och vi räknade inte med att det skulle bli en sån hård storm och högvatten på dryga metern, så nu hoppas vi att den ska klara sig bättre...tro och hoppas kan man ju göra

Tungt jobb att lägga upp stenarna igen och passa ihop dom är inte heller lätt, vi ska göra muren högre så vi måste leta mera sten som ska passa in, men det är gott om den sorten på piren, så det är bara att leta och bära, vi tar det som ett motionspass, fast nog blir man jävligt less. Den är dryga metern hög mot havet  och 1.5 meter bred

Efter mycket slit och släp och jävlar anamma så är grillplatsen fin igen och seeee bara så fint det blev.

Nu hoppas vi på riktigt fint väder i sommar så att det blir många härliga kvällar här nere , med kvällsol som lyser på oss och en liten eld där vi grillar korv dricker lite vin eller öl, eller bara sitta och njuta av utsikten över havet.

...................................Nästa projekt.........................................

Den här sidan ska också repareras och den har stått pall mot vågorna ända sedean jag byggde den för 6 år sedan.

Vi måste lägga om hela kanten mot gräsmattan så vi ska få låna en liten grävare av Tomas som vi kan lyfta sten med, för här krävs det större bumlingar.

Så på återhörande alla ni som tittar in....som sagt..... gärna en kommentar...tack :))

Båtens Dag

Äntligen, nu ska båten ut i vattnet. Vi har tur med vädret, det är soligt och varmt ute och vi kämpar för att orka dra båten, P-A har båtstöd som vi drar båten på men vi måste lyfta upp aktern på den ena släden och det klara vi inte för båtmotorn hänger ju redan där, så jag orkar inte lyfta,

Thomas ser vårat dilemma, så han kommer till undsättning,

Så då är både båt och P-A i vattnet

Inga problem att starta motorn

Vi har fått båtplats borta vid Thomas fina brygga ...eller kaj är nog ett mer passande ordval.

I lördags var det också "Båtens Dag" i Kåge hamn, så nu ska vi göra premiärturen dit och titta

En sån fin sommarbild, solens strålar speglas i vattnet och fjädermoln på himlen

Vackert flaggspel, det heter säkert något annat bland båtfolket, men det duger för mig.

Bollsport i vattnet med kanot.

Bosse polis var också på besök, för att visa en polisbils innehåll.

Så åker vi hemåt igen, till en skön eftermiddag på "solsidan" på Örudden!

Nya blomrabatten

Jaa, nu är det väl dax att skriva lite igen, jag vill ju förnya hela tiden och nu återkommer jag till blomrabatten  på gräsmattan nedanför stugan som jag ständigt försöker att förbättra, i våras såg jag hur den bara sjunkit ner i marken , platt, trist och tråkig, detta måste jag åtgärda. Den måste höjas och få mera jord för att blommorna ska kunna överleva. Jag såg en perfekt lösning hos Märta Eklund´s trädgård i Bodbysund.

Stockar och sprängsten för att liva upp . Det här blir perfekt för att höja rabatten tänkte jag.
Så det var bara att sätta igång, jag ville även göra den lite större så det var bara till att gräva bort ytlagret på gräsmattan. Så en solig dag i början på Maj, jobbade vi på med att ta bort gräsytan, det var lättare än vi trodde, det var mest sand under ytan så efter nån timma hade vi fått bort grästorven och snart kommer rabatten att bli dubbelt så stor som tidigare.

Sen började vi lägga ut stockar och sprängsten och fylla på med jord och hästgödsel.

Vi fyller på med trädgårdsjord och massor med hästgödsel som är det bästa enligt Märta, vi hämtade det hos Gösta, så det här kommer att bli superbra
Sen så är det bara att låta inspirationen flöda.

Så här såg det ut den 8 Maj, det har inte hänt så mycket, men jag jobbar på och det förändras ganska fort.
Måste inhandla en del nya växter och så kanske man får av goda vänner....hoppas jag   :))

det är helt fantastiskt att se hur plantorna växer, den 28 maj har bilden förändrats, vi har haft några fina dar med sol så jag har planterat ut perenner  och dom plantor som funnits i gamla rabatten har vuxit till sig bra

Så här är nu resultatet efter idogt arbete, idag är det den 8 Juni och jag tycker att vår nya rabatt blivit jättefin den har blivit upphöjd och fått mera liv i sin utforming. En vacker klematis kommer att slingra sig upp på störarna.
Nu kommer några bilder från planteringen.

Våran lilla fontän har fått komma ut efter vintervilan.

Här en gul Berbeeris, och bakom stenarna har jag grävt ner en Klematis...

Alionushka...en mycket härdig klematis och kan bli upp till 4 meter hög, men nu ska den inte få sticka iväg så långt, den ska slingra sig upp för några störar, 1,5 till 2 m. som jag monterat upp och sen får den hänga fritt ner...jag längtar efter att se när den blommar.
Stenarna har jag lagt dit för att skydda roten som vill ha skugga.

Blommar just nu,underbart i blått gör, Kaukasisk Förgätmigej

En annan liten skönhet är Amerikansk Fetknopp, som snart ska blomma i gula klasar på en lång stängel, men den är vacker utan blommor också...älskar den.
Så en till av dom små skönheterna, som gör skäl för sitt namn

.........................Blåtuva................

Rusultatet är helt godtagbart och jag är mycket nöjd med arbetet, jag återkommer om några veckor så ska vi se vad som hänt, hoppas att det blir sol och värme snart så ska nog blommorna komma.