Nostalgi-Tripp

En härlig sommardag solen skiner från en klarblå himmel, min syster Maj-lis har kommit på besök och ska vara hos mig några dar, vi hittar alltid på en massa skoj när hon kommer hit och nu har vi bestämt att vi ska bege oss på en nostalgi-tripp till Bodbysund, Burträsk och småbyarna runtomkring där vi haft vänner, kompisar och vänner i barndomen. Vi stannade till när vi kom till N. Bodbysund, som vi kallade "Backen", tittade ut över Bureälven  och över till Österlund´s på andra sidan.
 Här uppe på "Backen" har man kunnat se ända till vårat barndomshem men nu har skogen tagit över den vackra utsikten, men det är ändå vackert här.
Det här var affären där vi  handlade vår mat och allt vi behövde och lite snask, när vi hade en slant över och när jag gått ut skolan arbetade jag där något år
Nu är det "Loppis", och hon som arbetade där var en dotter till Håkan Nilsson, vilket gladde Maj-Lis mycket för då fick hon berätta om hur hon skötte om hennes pappa när han var liten :))

Visst är den vacker...Bure-älven ...på södra sidan bron.
Sedan åkte vi vidare mot Burträsk, dagen till ära var det Burträsk-marknad och eftersom det var så fint väder så var det massor  med folk på besök för att handla, men jag tror att dom allra flesta hoppas på att träffa några gamla vänner och bekanta
Nilsson´s  Ur & Guld  till v., det gula huset längre fram, Moritz Cafe´ idag finns inget dera....bara nytt eller inget alls..
jag tror inte det blir så mycke köpa på marknader, i alla fall så blev det inte nåt sånt för våran del, vi handlade några plantor för att komplettera på Mor och Fars grav, som vi tittade till innan vi körde vidare, återigen  mot Bodbysund, en liten by några kilometer öster om Burträsk, vilket är den by som vi växte upp i,

Ett par bilder från mitt barndomshem, det är sig väldigt likt, man får en massa minnen, huset är lite förändrat men inte mycket, vad som berörde oss mest är stranden nere vid sjön, den var helt igenväxt med sly och al, när vi var barn var vi ofta där och badade, det var en liten sandstrand, vi hade en båt, så vi var ofta ute och metade, våran far röjde alltid bort all buskage och sly som växte upp, men idag är det nog ingen som bryr sig.
På ängarna gick tant Signe och farbror Ludvigs kossor och betade,....:)... en tröst är att dom inte låter ängarna växa igen
Sååå mycke hundkäx och midsommarblommor som blommade vid dikesrenen....så vackert
Sedan åker vi vidare mot Svarttjärn och Småbacka, där Bergströms bodde vilket var släkt med oss, tremening tror jag, där är det också bara sommarstuga idag.Sen  vidare mot Hösjövallen, där våran farmor Maria växte upp, men det var så dålig väg där så vi tog oss inte fram, vände åter och tog en avstickare mot Åmarken,
Här är nog ingen fast boende idag, med det verkar som någon renoverar till sommarstuga, det såg riktigt fint ut.
 här bodde Katrin, en klasskompis som jag ofta var hos, vi gjorde  mycket skoj tillsammans.
..................................Kvarnrisbäcken.....................................
Nu kör vi tillbaka mot Kvarnriset där två av mina vänner i tonåren bodde, Kerstin och Solvig, många trevliga minnen från den tiden i tonåren. Även Maj-Lis och Alfons hade kompisar där.
Mot Örvattnet, en liten sjö mitt i skogen, dit vi ofta cyklade för att bada, på den tiden fanns inga stugor där, nu är det några som byggt upp riktigt fina stugor där..
Vi hade köpt med oss lite lunch, så vi passar på att njuta av sandstranden, solen och prata minnen.
Skulle vi bege oss till våra kompisar när vi var unga var det bara att ta cykeln och trampa på och det var kilometrar det handlade om. Maj-Lis hade en väninna Marit Jakobsson som bodde  i Storberget säkert en halv mil från B-sund å ingen asfaltväg på 60-talet, så hon ville göra en tur dit, jaa då gör vi det, in i skogen igen på grusvägarna och skogsbilvägar, det var inte lätt att hitta fram, men där ligger det
Huset är byggt 1784, fantastiskt vackert, vi fick träffa paret som äger huset idag och som visade oss att få titta inomhus, det tog riktigt andan ur mig, helt fantastiskt hur dom bevarat och renoverat inredningen  som det såg ut när dom köpte det, nu lägger jag ut bilder från insidad, inte så många kommentarer bara se och njut.
Det här möbeltyget är vävft i detta  hus, se så det harmoniserar med tapeten som är orginal, helt fantastiskt
...............Gamla köket...........................
...................Vackert bevarat........................

.Ring Ring..Ring...bara du slog en signal....Haaalååå..............

Nu måste vi vidare men det var alldeles fantastiskt vilket arbete dom lagt ner för att bevara inredningen
Det börjar bli sent på eftermiddan så vi styr hemåt genom Andersvattnet, Bygdeträsk, Brännbergsliden, Mora  och passerar återigen förbi B-sund, nu ska vi åka över Brännan och mot Bursiljum
där vi åker och tittar på kvarnen dit böndern runt om i trakten åkte för att få sina skördar malda till mjöl det var längesedan den slutade användas
Bure-älven och spegeldammen åvanför kvarnen....va vackert :) vi kör vidare mot folkparken
Här har det varit mycket festande, bus och dans, vi har upplevt massor med trevliga sommarkvällar här och den används fortfarande .Brolle och hans sommarturne uppträder här den 21 juli för den som är intresserad.

Då var det slut på den trippen, vi åker hem mot Skellefteå och  avslutar dagen med ett besök i Stackgrönnan, där vi köper varsin räksmörgås.
och en vacker utsikt över Skellefteå älv
Efter 10 timmar så styr vi färden hem till Norrböle, med många trevliga minnen i bagaget.
..............Tack för denna gång..........................