Trädfällning

Nu ska det kapas lite träd på tomten, Många fördelar å  1 nackdel.  Mindre barr å kottar på gräsmattan som ska krattas hela sommarn, Inget smatter av fallande kottar på taket när man ska sova och mera aftonsol.
Nackdelen är att fågelholken är borta, men jag får väl sätta den i något annat träd
 
 
Nu är det snart ett minne blott, P-A säger väl hej då till tallarna, nu kommer dom att hålla varmt i stugan till vintern.
 
Stefan kör igång motorsågen och börjar fällningen, han är en duktig å säker träd fällare
Inom 4-5 minuter faller den
 
Lukas följer med spänt intresse när farfar ska kapa trädet väl skyddad vid stugan.

Så tar han nästa.
 
 
Så är det bara det sista trädet kvar. som ni ser kapar han ganska högt, jag tänkte att det skulle vara kvar en stubbe, för att vi skulle göra ett bord, men nu är jag lite osäker om den blir kvar, ska fundera över den saken.
Å titta en bit upp på stammen, där sitter holken som har huserat både talgoxar, blåmesar, flugsnappare och rödhake.
 
Där faller trädet, men jag har zoomen inne, så jag får inte hela bilden,  glömde ändra,
Där ligger dom nu, på en kvart så var alla träden fällda. Nu återstår slitjobbet med att kvista, kapa till klabbar, och klyva, men det är terapi för P-A, han älskar att klyva ved. Bära bort riset det får jag göra, men det kommer att bli en hejdundrande Majbrasa, och när snön tinat bort så blir det att kratta sågspån och småkvistar för hela slanten, men vi får väl ta det som motion, å sånt är ju bra för kroppen.
Lukas är lite fundersam över vad som hänt
Sally blir överlycklig att det blev så många kottar som Lukas kan kasta.
Ta den då lukas, å kasta , kasta så springer Sally å hämtar tillbaka,  hon tröttnar aldrig.
När vi njuter av en kopp kaffe i solen så leker Lukas, han blev överförtjust i den här gamla traktorn, så han fick ta den med sig hem till farmor Susanne.
Så var det klart, nu ser det ut så här. P-A ska slipa sågkedjan å börja kvista
Tack för den här gången och ha det så bra.
 
 
 
 
 

 
 
 
 
.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0