Fåglar inpå knuten.

Det har varit superfina dagar med klarblå himmel, temperaturen har varit som mest +11 grader och det har tinat bra på dagarna, men tyvärr är det -grader på nätterna så det tar tid innan snön är borta. Jag tycker synd om flyttfåglarna som kommer, många är insektsätare, men dom försöker picka i sig något ätbart vid fågelbordet.
 
Koltrasten har kommit, jag har lagt ut äpplen till dom å det gillas, och faktisk är dom inte så skygga. Dom hoppar bara in bland kvistar om man kommer för nära.
Herr eller fru Koltrast, jag vet inte, men jag tror att det är en hane, har för mig att honan är lite mera grå, men se det fina och vaksamma ögat å dess fina gula näbb.
Det här är en gråsiska, känns igen av den röda fläcken på gässan, en insektsätare.

En grönfink och Domherre,
Domherren vill inte ha äpplen, men det passar Koltrasten, jag såg att dom gillar bröd, jag slängde ut och det var borta ganska snabbt
En Domherre-hona har satt sig tillrätta vid solrosbordet och maken tar också plats.
Men då har damen flytt . Det finn många fler jag har bara inte fått med dom på bild. Det är talgoxar, blåmesar talltita  hackspettar.
Jag såg 4 sångsvanar flyga vid Skellefteälven för ett par dar sedan, det finns öppet vatten längre nedströms, så dom klarar sig nog.
Ute i söderbodan har det tinat riktigt bra,
Rabatten är snart framme.
Snart kanske vi kan ställa ut sommarmöblerna.
Önskar alla en fortsatt bra vecka. Nu ska jag åka till Umeå.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0