Broarna runt.

 
                                             I dag har jag tagit en långpromenad i ett strålande vårväder, det är 16 grader varmt, å det var inte i går vill jag säga, inte sedan förra året. Vet inte exakt hur långt, men kanske 4 km.
 
Bonnstan, några flanörer men inte så många ändå.

Handelsboden på Nordanå, den är öppen på sommaren, det går att köpa "fika" där, det är små mysiga rum inredda i gammal stil
 
I den här gamla byggnaden är det numera ofta konstutställningar. Lägger till den historiska  informationen som finns utanför.
                                       ...............................................................
Jag fann ett underbart vårtecken i backen vid älven, tussilago, härligt
Tussilagon lockade till sig nässelfjärilar och bin.
Nu har jag kommit till Bryggarbacken.  Härligt och inbjudande ställe för soldyrkare, men än ligger det mycket snö där, men snart så.
Den här tallen älskar jag,  den är så speciell med sina krokiga grenar. Nordanå i bakgrunden.
Älvspromenaden på södra sidan, nedströms. Lite mer snö där för det ligger på skuggsida. solen har inte lyckats göra sitt jobb där.
Uppströms med Landskyrkan i bakgrunden.
Här fann jag också vårtecken, fiskmåsar som syns som små pärlor på iskanten och ett svan par, gräsänder och knipor och en hel del gäss men dom var för långt bort för att försöka fota. Sädesärlan har också kommit, dom satt i björken å vippade på stjärten, men blir så glad.
Dom har nog funnits här tidigare, jag såg 6 stycken flyga över älven för ett par veckor sedan.
( På förhandsgranskningen ser jag att en svan inte kom med i bilden som jag laddade upp)
Landskyrkan, jag tycker att den är pampig, ståtlig och vacker, med sina pelare, portar i alla väderstrecken.
Så har jag kommit till gamla fina Lejonströmsbron. Kopierat lite information, för den som inte känner till historien.

Lejonströmsbron är en träbro i Skellefteå som går över Skellefteälven mellan stadsdelarna Sunnanå och Prästbordet, nära Landskyrkan. Bron var färdigbyggd 1737 och är Sveriges äldsta träbro. Med sina 207,5 meter var den också länge Sveriges längsta träbro, tills en 230 meter lång träbro byggdes på Gimonäs i Umeå 2006.[3][4] Vikbron, som har fundament av trä och som ligger i Ånge kommun, nämns ibland som den längsta träbron. Den är dock på 133 meter. 

De första åren fick man betala en broavgift för att passera Lejonströmsbron, enligt följande:

  • En gående person - 1 öre
  • En ryttare med häst - 3 öre
  • Kärra dragen av en häst - 6 öre
  • Vagn dragen av ett flera hästar - 12 öre

1868 införde man hastighetsbegränsning över bron. Om man åkte eller red fortare än en gående kunde man få böta 5 riksdaler. Lejonströmsbron hade en gång i tiden påfarter av trä. Den totala längden var då 314 meter. Lejonströmsbron är sedan 1994 förklarat byggnadsminne.

Slaget vid Lejonströmsbron

De sista striderna som ägt rum på svensk mark utspelade sig i Norr- och Västerbotten. Detta under Finska kriget, även kallat 1808–09 års krig. Den 15 maj 1809 stod slaget vid Lejonströmsbron. Den ryska armén på 6 000 man under general P A Schuvalov ville säkra spannmålslagret vid Landskyrkan, vilket försvarades av omkring 600-800 svenskar under överstelöjtnant J H Furumark. När svenskarna fick alarmerande rapporter om att ryska trupper närmade sig började de att förstöra broarna över Skellefteälven för att fördröja fiendens avancemang. Ryssarna nådde fram till norra älvkanten och inledde genast eldgivning mot de svenska trupperna som var sysselsatta med att rasera bron, de svenska trupperna lyckades förstöra bron så pass mycket att den bara var framkomlig för infanteri. Svenskarna slog till hastig reträtt sedan ryssarna börjat ta sig över den bräckliga isen nedanför bron.

Slutstriderna, som från svensk sida var tänkta att försena ryssarna så att huvudstyrkan skulle hinna dra sig undan mot Umeå, kostade många liv. Syftet med striden nåddes inte heller, eftersom en del av ryska armén hade gått runt den svenska flanken, och fångade de flyende svenskarna vid Yttervik. Överstelöjtnant Furumark, 588 man och hela trossen kapitulerade. Skelleftebygden var sedan ockuperad av ryssarna över sommaren 1809. 

Det sista svenska krigets sista vapenstillestånd ingicks i Frostkåge gästgivaregård norr om Skellefteå den 2 september 1809. Freden undertecknades senare i Fredrikshamn 17 september 1809, där hela Finland fick avträdas till Ryssland

Enligt tradition i bygden ska det finnas kulhål i några hus vid Lejonströmsbron som spår av det sista kriget på svensk mark.[5]

                    ...................................................................................................

 Jag tycker det är så tråkigt att biltrafik får tillåtas på denna bro. Det borde vara bara för gång och cykel trafik
Den var avstängd i vintras för att slitbanorna måste bytas ut, plankorna var helt utslitna och spikskallar stack upp. Dom nya plankorna är fortfarande bra, men spikskallarna har redan börjat sticka upp. Hur länge ska det dröja innan dubbdäcken nött upp planken. Det är så trist att det sitter i tjära att bygga en ny centrumbro.
Nä, nu ska jag sluta gnälla, snart är jag hemma igen. Promenaden tog 1 timma och 40 minuter med alla fotostopp.
 

Nu är jag hemma, där uppe på 2:a våningen, med inglasad balkong bor jag, så nu blir det en kopp kaffe på glasaltan,
Önskar alla en fortsatt fin vecka.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0