Högsommar

 Nu har sommaren kommit en bra bit på väg, och det går alldeles för fort. Men det har varit väldigt fint väder mycket sol och bra temperatur, Jag tog mitt första dopp i havet redan den 1 juni och då var det 20 grader i vattnet, jag hoppa på att det fortsätter som det börjat.
Nu tänkte jag visa några bilder från mina blomsterrabatter, värmen och solen har gjort undverk
 
Så här såg det ut den 27 maj, små gröna förväntans fulla gröna tuvor.

Visst är det alldeles underbart att se hur blommorna växer fram under våra fina sommardagar, se bara på den stora gröna växten till höger i framkant och jämför med dom tre små gröna tofsarna 2 bilder ovanför, det är en Malört
och jag läst nyss att man kan ha några kvistar som brännvinskrydda, jag tror att jag ska prova :)
Röd Bergnejlika lyser upp mot den grå stenen och bakom den finns en Diablo, smällspiren.
En vit Löjtnantshjärta under den vackra klematisen Alionushka,
Den här bilden är från förra sommaren, men den står nu med massor av knoppar som väntar på att slå ut
Ekorren ska vara med bland funkia och alunrot
Den här fulingen står också på vakt , jag tror han rensar ogräs på nätterna, för jag kan inte hitta något sådant.
Stjärnflocka
Den här har jag inte klurat ut vad den heter, men jag tror att det är en släkting med oregano, den ser ut likadan i blad och blommor, och en alunrot med sina rostfärgade blad, en alldeles superfin kombination
Kanske håller jag på att trötta ut er med alla bilder, men några till hoppas jag ni orkar med
Nedanför gäststugan är det också superfint
Tretandsfingerört med sina vita stjärnliknande blommor och den är vintergrön, den vill gärna skicka ut små rötter som sticker upp nya små skott här å där, så jag måste begränsa den med någon sorts ram, den är så juvligt vacker att jag kan inte ta bort den, annars så tycker jag inte om när plantorna sprider sig alltför häftigt
Det här är en Tjärblomster.
Lite fetknopp i blom och den fina vita heter Fjällbrud

Nu ska jag avsluta med en bild på den vackra buskrosen, Louis Bugnet, knopparna är purpurfärgade och när rosen börjar slå ut är kanterna i violett/cerise och sedan blir den helt vit och doftar enormt gott
Tack för att ni har tittat på mina bilder, jag hoppas att ni tyckte om detta inlägg ...kram till er alla
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0