35 grader i Thailand / 3 Båtutflykt.

Planerna var att ge sig iväg med båt till några öar för att snorkla och bada och bara ha det mysigt, men när vi vaknade på morgonen så var det störtregn som om hela himlen öppnat sig och vi trodde att nu finns det inte en chans att komma iväg

Men vårar värdinna lungnade oss, hon sa om ett par timmar är det över och då kan ni åka. hon hade fixat mat och frukt och dricka som vi fick med oss. Hon hade också satt strandens Taxi-båt till vårt förfogande, som kompensation för det missöde som drabbade oss när vi kom dit i förrgår.




Det är mysigt att åka Longtail-båt, men den här Taxi-båten var helt perfekt, skönt att sitta under tak när solen steker, och snabbt gick det undan mellan öarna, vi besökte 4 stycken och det blev mycket snorkling.


Så är det bara att hoppa i, Ella förbereder sig. Dom första dyken gjorde vi direkt från båten, det är lätt att ta sig i, bara hoppa, men när jag skulle upp var det inte lätt. Här kommer några fina bild
Jag har letat på nätet efter arter och namn, där jag lyckats hitta något sätter jag in namnet, svenska eller latin.






Den här lille krabaten tillhör släktet, "Frökenfiskar"


En sjöstjärna, vilken art har jag ingen aning om, det finns massor av olika arter, men den här har jag inte hittat namnet på,


Det här är en  Blåkorall.  (Heliopora coerulea), nu menar jag revet inte fisken,det var till största delen dom här korallreven som fanns där vi snorklade, dom är mjuka runda så det var ingen risk att man skulle göra sig illa på dom.



Upp ur vattnet, så drar vi vidare till en annan strand, se vilken härlig färg det är på vattnet






En alldeles underbar liten strand som bara vi ägde, här ska vi äta lunch och bara njuta av denna paradisö.






Här behövs det inga kommentarer 

Sedan är det bara att kasta sig i vattnet igen




Har fanns det en hel del annat att beskåda, jag är helt fachinerad av så mycket vackert, att kunna vara så nära fiskarna, att jag nästan kan röra vid dom



Orange Clownfisk  (Amphirion Ocellaris)


Dom här taggiga sakerna ska man passa sig för, de är sjöborrar med sylvassa nålar jag petade upp en på land så att alla fick se hur den ser ut


Dom är nästan söta också, det ser ut som om dom har ögon och en röd mun.
Jag har läst att den här arten kan bli upp till 50 cm. 


Jag vill kalla den Blå Dragon, bara för att den är så vacker, Måste göra en rättelse här, har i efterhand fått veta av min bror att den här fiskens är en Thalassornma lunare och tillhör Labridae familjen.
 Men jag tycker att Blå Dragon passar bättre  

Så är det då dax att ge sig av igen vi ska till ännu en strand


Här låg korallrevet lite längre ut och en av killarna som körde båten simmade ut tillsammans med oss

................Mera undervattensbilder......................




Man kan nästan se hur dom svajar fram och tillbaka i vattnet.


En blå sjöstjärna, (Linckia laevigata) sedan såg jag en rosa.

Linckia guildingi,   det ser ut som långa fingrar   :))


Nu har jag hittat jättemusslan, även kallad  "mördarmusslan"
Läste i Faktoider att den kan bli över en meter lång och väga uppemot 250 kg. Skalet står för den avgjort största delen av vikten.  En myt är att den ska hinna slå igen skalet om en fot eller arm om man kommer för nära är inget som stämmer, , Det står att läsa. "Musslan är nog så stark,men alldeles för långsam för att utgöra fara för människan; det tar flera tiotal sekunder  för skalen att slå ihop" 

Tradicana crokea





Den här bilden har jag tagit ur en bok, bara för att visa hur det ser ut när den är stängd.



Jag hittade en sjögurka också, den låg bara en bit från stranden.


Det här är en ytterligare en typ av sjöstjärna, stor som en fotboll nästan alldeles rund.


Sjöhäst på grunt vatten.....:))) nä nu var jag inte snäll, P-A vill ha kontakt med botten så han ger sig aldrig ut på djupt vatten

 Och nu styr vi kosan hemåt igen efter en underbar dag.
Jag återkommer med bilder och berättelser från vår resa även om vi vid det här laget är hemma igen, och jag har drabbats av en jätte förkylning med hosta och feber och nyser som den värsta galning.
Hej så länge


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0