Nya blomrabatten

Jaa, nu är det väl dax att skriva lite igen, jag vill ju förnya hela tiden och nu återkommer jag till blomrabatten  på gräsmattan nedanför stugan som jag ständigt försöker att förbättra, i våras såg jag hur den bara sjunkit ner i marken , platt, trist och tråkig, detta måste jag åtgärda. Den måste höjas och få mera jord för att blommorna ska kunna överleva. Jag såg en perfekt lösning hos Märta Eklund´s trädgård i Bodbysund.


Stockar och sprängsten för att liva upp . Det här blir perfekt för att höja rabatten tänkte jag.
Så det var bara att sätta igång, jag ville även göra den lite större så det var bara till att gräva bort ytlagret på gräsmattan. Så en solig dag i början på Maj, jobbade vi på med att ta bort gräsytan, det var lättare än vi trodde, det var mest sand under ytan så efter nån timma hade vi fått bort grästorven och snart kommer rabatten att bli dubbelt så stor som tidigare.

 
Sen började vi lägga ut stockar och sprängsten och fylla på med jord och hästgödsel.




Vi fyller på med trädgårdsjord och massor med hästgödsel som är det bästa enligt Märta, vi hämtade det hos Gösta, så det här kommer att bli superbra
Sen så är det bara att låta inspirationen flöda.

Så här såg det ut den 8 Maj, det har inte hänt så mycket, men jag jobbar på och det förändras ganska fort.
Måste inhandla en del nya växter och så kanske man får av goda vänner....hoppas jag   :))

det är helt fantastiskt att se hur plantorna växer, den 28 maj har bilden förändrats, vi har haft några fina dar med sol så jag har planterat ut perenner  och dom plantor som funnits i gamla rabatten har vuxit till sig bra


Så här är nu resultatet efter idogt arbete, idag är det den 8 Juni och jag tycker att vår nya rabatt blivit jättefin den har blivit upphöjd och fått mera liv i sin utforming. En vacker klematis kommer att slingra sig upp på störarna.
Nu kommer några bilder från planteringen.

Våran lilla fontän har fått komma ut efter vintervilan.

Här en gul Berbeeris, och bakom stenarna har jag grävt ner en Klematis...

Alionushka...en mycket härdig klematis och kan bli upp till 4 meter hög, men nu ska den inte få sticka iväg så långt, den ska slingra sig upp för några störar, 1,5 till 2 m. som jag monterat upp och sen får den hänga fritt ner...jag längtar efter att se när den blommar.
Stenarna har jag lagt dit för att skydda roten som vill ha skugga.

Blommar just nu,underbart i blått gör, Kaukasisk Förgätmigej

En annan liten skönhet är Amerikansk Fetknopp, som snart ska blomma i gula klasar på en lång stängel, men den är vacker utan blommor också...älskar den.
Så en till av dom små skönheterna, som gör skäl för sitt namn

              .........................Blåtuva................


Rusultatet är helt godtagbart och jag är mycket nöjd med arbetet, jag återkommer om några veckor så ska vi se vad som hänt, hoppas att det blir sol och värme snart så ska nog blommorna komma.

Kommentarer
Postat av: Nilla

Det ser jättefint ut! Härligt att temperaturen börjar stiga hos er nu.. Vi ses om några veckor! Kram

2012-06-13 @ 21:33:19
Postat av: Anonym

Tack Gunilla, det ska bli trevligt att få träffa er igen :))

2012-06-14 @ 18:29:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0