Guldfeber

Idag har jag varit på Solviks Folkhögskola tillsammans med mina vänner Lena och Ulf , det ska bli en föreläsning om ...guldvaskning... Det är ett hobby  som Lena och Ulf lärt sig älska med åren, som fört dom runt till olika värdsdelar och som knutit bekantskap med en massa nya vänner genom åren, som också brinner för guldvaskning. Jag ville gärna åka med och lyssna på detta och så blev det   :))
Det var en klass som hade temat guld och Ulf blev tillfrågad om han kunde berätta lite om hur han och Lena lockades in i detta fritidsintresse och hur det går till när man går ut med sin vaskpanna i naturen, det blev 2 timmar med mycket trevlig redovisning av vad är och hur guldvaskning går till.


Det kändes väldigt trevligt att göra ett besök här igen, det är nog 2 år sedan jag gjorde ett besök på Solvik, ändå är det inte långt dit, bara att göra en sväng av från E4´n  när jag åker till Ö-Bäck, men det blir aldrig av.

I denna byggnad gick jag konst-linjen i 2 år, idag träffade jag mina fd. lärare Tomas, Peter och Annica , massor med kramar och  många andra som jag hejade på, det kändes så underbart trevligt.

Så tillbaka till dagens aktivitet som handlar om guld, det var med stort intresse vi lyssnade på Ulf och Lena´s berättelser, det kändes som om guldfebern spreds sig över klassrummet.


Med inlevelse berättade Ulf om hur det går till att gräva och vaska guld, och jag tycker att även Lena verkar inponerad, fastän hon varit lika deltagande. Det här intresset har  fört dom runt olika värdsdelar  såsom Canada, Alaska och Australien
Dom har deltagit i både VM och SM och priser har det blivit också.


En liten Guldgrävare och en väska som innehåller vaskpannor, synd bara att jag missade att fota dom.



Här en del av den samling som dom vaskat fram


Till sist kaffe i matsalen, Ulf och Lena här tillsammans med en av assistenterna, Stefan.

Nu är det  guldvittring på Solvik 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0