Svamptider

Vilken underbar höst det varit i svampskogen, jag har verkligen haft turen att hitta godingarna i höst.
Bilade iväg till Medle och hittade 6-7 kg Karl-Johan och Brunsopp. Goda matsvampar...det här gillar jag..:)))




 Karl-Johan svamp och Brunsopp, båda är lika goda matsvampar, brunsoppen har mindre välvd hatt, men i övrigt väldigt lik K-J.Jag blev ...Överlycklig... när jag hittade dom och ensam i skogen var jag.




Sedan var det det här med den Gula kantarellen, dom ..FICK... jag, en hel kasse full, av Elisabet, snälla grannen ute på Örudden, brukar skriva Söderbodan men det heter egentligen Örudden där P-A har sin stuga...rätt ska vara rätt... 
För övrigt så hittade vi bara ett 10-taq ute i Ö-Bäck, och det var P-A som hittade dom, gissa om han blev stolt svampjägare


Nu ska dom rensas och torkas, men sen har jag fått höra att dom blir bättre av att förvällas, så blir det nästa höst.

Så är det trattisarnas tur att plockas



Vilken lycka när man hillar dessa godingar och än är det inte klart ska ut på fredag igen om det är bra väder.

Karl-Johan, Gul kantarell, resten trattkantarell, mycket när man plockar men efter torkning ser det inte så mycket ut, men man behöver kanske bara 1 dl. när man ska tillreda en svampsås...och den blir jättegod.

Kommentarer
Postat av: Nilla

Oj vad smarrigt med Karl Johan... Vi har precis torkat tragglade...närP såg påsen sågunderade han en stund och sa - mamma jag vill inte ha svamp till middag.. Hehe han blev lite nervös gubben. Kram på dig

2011-10-03 @ 08:05:52
Postat av: Elisabeth

Nu hittade jag din blogg å såg att du skrivit om mej. Hoppas du/ni får njuta av svampen i vinter. Fin blogg du har. Får följa den när vi inte är i paradiset å längta... Kram till er

2011-11-14 @ 20:49:40
Postat av: Hillevi

Tack så jättemycket att ni sätter en liten kommentar eller kanske bara ett ..Hej.. eller vad som helst, det är så roligt att veta om någon tittat in, det känns som att få lön för mödan.

2011-11-15 @ 08:08:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0