Freedom Beach och Similan Islands


Ännu en utflykt till en annan strand lite längre bort , ca 45 min. med Long Tail, det är verkligen trevligt att fara omkring så här, man ser väldigt mycket vackert  längst kusten







Babyggelsen alldeles vid Kamala Beach















Nu är vi på väg till Freedom Beach, vi åker hela tiden längst kustlinjen och kommer så fram till en jättemysig strand, det ligger redan en hel del båtar där, vi ankrar och bestämmer en tid för hemresan och även han som kört oss till denna strand väntar här till hemresan.


Mickael i andra ändan på båten....spänner sig...och försöker imponera på Ella som verkar rynka på näsan... å Max verkar inte bry sig så värst mycke men Mickael ser ut att må bra så då är allt bra



Här väntar båtarna tills badgästerna vill hem igen







Vi bänkar oss ner under palmerna, väldigt varmt i dag åxå...så det är bara att sitta i trädens skugga








Nu ska ni få se det som lockade fram dagens värsta skrattorgie



P-A fick prova på strandens häftigaste bikini ...han fick applåder för detta



Barnen Bystet hade väldigt kul och vi andra åxå, att få klä ut farfar i bikini, vi skrattade åt hans minspel så vi nästan fick kramp och vi väckte väldigt uppmärksamhet, men det bjussar vi på.
Jag tog en promenad uppför en trappa som ligger alldeles intill sandstranden där det är en väldigt fin utsikt
Så det blir några bilder utan kommentarer........se och njut.......











Freedom Beach var som en liten oas, verkligen ett härligt ställe ett riktigt paradis







Då vi bänkat oss för att äta lunch inne bland träden skugga, väntade en liten överaskning, vi upptäckte en liten sandödla under bordet. Kameran åkte fram och vi kryper på knä för att få en bild på den




Den brydde sig inte det minsta om våran uppståndelse, helt plötsligt så springer den mot mig, å så var den borta.......Då säger Joakim: den sitter på din rygg....Eeeeee...... nä jag blev inte rädd, men några runtomkring mig gastade och stod på stolarna......vilken syn ...hahaha





Jag försökte att få den att sitta på handen, men då stack den iväg.

Så är det dax att packa ihop och åka hem efter en härlig dag
Man kan verkligen bli trött av allt badande så när vi åker hem somnar nästan alla barnen Bystedt






Ella såver gott hos pappa

Det här var den absolut finaste av dom stränder vi åkte till...ett paradis...

....................................................................................................................................
        .............................Swimming and Snorkling............................

Vi bokade en dagsutflykt till Similan Islands. för att  och snorkla
Bussen hämtar upp kl. 7 utanför hotellet och vi åker i 1.5 tim.



Sen blir det båt vi ska besöka 4 öar, vi tar med oss glasögon,snorkel å simfenor och så bar det iväg, efter ytterligare 1.5 tim är vi framme vid den första ön, Ba-Nung. Så är det bara att göra sig i ordning för den första snorklingen i mitt liv, det här ska bli spännande...hur man nu bär sig åt....men det löser sig nog


Har aldrig ens provat att ha sådana här på fötterna...skam den som ger sig, jag är för nyfiken för att missa detta.

Jag hade lånat en kamera av Thomas, så nu ska det bli en hel del undervattens-bilder 








Det första jag stöter på är en stor sköldpadda som simmar omkring oss, båtvärdinnan slänger i bananer till den för att den ska stanna kvar, den var verkligen när, , 




Fatta vilken upplevelse att kunna ta på en sköldpadda när den simmar förbi, att den bara är ett par decimeter från dig.

Båtvärdinnan tog 2 bilder på mig å sköldpaddan, mailade dom hem till mig sen, det var väl snällt.


........Hillevi jagar skräckslagen sköldpadda............


Den vänder om och simmar mot mig så jag måste stoppa den med händerna annars här den säkert simmat rakt på mig.


Här dyker Måns upp ....eller ner...????



Det här är inga sköldpaddor.....????


Upp i båten igen, jag konstatera att det var inte lätt med simfötterna på, det var bara att försöka att få av dom först.

Vi åker iväg till nästa ö, den här ön heter Similan, där ska vi äta lunsch kl.12, det blir ingen snorkling här. det blev väldigt god mat ialla fall.  Det fanns en promenadstig upp till en ganska hög klippa som jag gick upp på. En underbar utsikt över de korallgröna havet.




Inga skyddsräcken här inte


Jag tog inte på mig badskorna så gissa om det brände under fötterna, det var kokhett på klippan.....men det som inte finns i huvet får kroppen lida av.....hahaha....men det var en fantastiskt vacker utsikt där.


Bara så att ni vet att jag gick dit.


En bild på klippan

Så visslar dom i pipan å det är dax för avresa till nästa ö, Payu Islan, Där finn en hel del korallrev och färggranna fiskar
Här blev det en hel del bilder på vackra fiskar, dom måste jag bara få visa













En Barracuda, läser i uppslagsboken att den kan bli 2 m. lång, en rovfisk som jagar i stim och kan attakera människor, tur att det bara var en liten rackare







Jag är helt faschinerad över allt detta, skulle önska att man kunde dyka och gå ner på djupare vatten, jag kan nästan inte slita mig från det här. men nu är det dax att dra vidare till nästa ö, så det är bara att kravla sig upp i båten igen

Klockan är nu 2 och vi åker vidare till den sista ön, Miang Island, det är lite stressigt tycker jag, det hade varit bättre om det bara varit 2 öar med längre tid på varje. när vi nu kommer fram så är det så klart slut ström i min kamera, men det var ett vackert ställe här åxå, det går en promenadstig tvärs över ön så vi följer den och badar och snorklar där, stannar en halvtimma och när vi kommer tillbaka så är det tid att vända hemåt, det har varit en fantastisk dag med spännande upplevelser, vi är tillbaka på hotellet vid 19-tiden ordentligt trötta.

Det är dax för oss att packa och åka hem igen, dom sista dagarna har gått alldeles för fort,.... en sammanfattning.... det har varit 2 fantastisk bra veckor med fina upplevelser, jag har snorklat vilket var helt underbart spännande, en verklig upplevelse, jag har åkt TuckTuck till Patong, vi har varit på marknad och handlat billigt å prutat, fast det skulle egentligen inte behövas , men det hör liksom till att slåss om sista kronan, vi har haft väldigt trevligt tillsammans, barnen har haft jätteskoj, badat och busat med varann, det har varit ett fantastiskt väder mycket sol å bad, vi har ätit väldigt god mat och billigt har det varit, ingen av oss har drabbats av magsjuka,  det har varit ett bra boende och mycket vänliga människor, så jag tror alla är nöjda.

Tack alla inblandade för 2 minnesvärda veckor

         















Kommentarer
Postat av: Sandra

Gudars vad ni verkar ha haft det underbart, Hillevi!

Jag har just nu min syster borta i Thailand, och när jag ser dina bilder blir jag alldeles extra avundsjuk!!! skratt

Din närkontakt med sköldpaddan där... ojojoj - det går inte av för hackor! wow!

Kram Sandra

2010-04-20 @ 19:18:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0