Tåme skjutfält.

Det är söndag kväll och jag har kommit hem trött å sliten, efter en helg i Tåme, en by ca  4,5 mil norr om Skellefteå
Idag är det inte en så stor by kanske 25 fast boende, men en gång i  tiden det var det mer befolkat, ni vet det där med glesbygd sprider sig.
 Tåme skjutfält, vad är det? (Skriver lite från Wikipedia.) Tåme skjutfält, är ett militärt övningsfält som Norbottens regemente  (I 19) disponerar. Skjutfältet är Sveriges största om man ser till storl. på riskområdet på 500 000 ha. Den markyta som kan disponeras är på ca. 750 ha. Att det var så stort  visste jag inte. Det används numera mest för pansarstrid av olika slag.Det ligger alldeles vid havsbandet.Vi har också våra övningar inom hemvärnet där. Jag har tidigare nämt att jag är hemvärnslotta. Det är ca 30 år sedan jag började som lotta och utbildade mig till Stabs & expeditionbiträde inom armen. Denna helg har vi alltså haft en stor övning, Bataljonsövning som det heter, det har nog varit omkring 200 hemvärnssoldater där.

Lördag morgon  kl. 07.00 var det uppställning, information om helgens program av Kjell Berggren som är vår kompanichef och sedan,...... givakt till fanan.
Vi hade inte så vidare bra vädret, det var gråmulet och regn och ganska kraftig vind så det var lite kallt. Vi skulle få utbildning i skytte idag, då handlar det om Ak 4, ett handeldvapen. Det ska bli spännande, det har jag aldrig tidigare provat. Vår grupp blev transporterade ut till skjutvallarna.





Vi har fått oss tilldelat var sin Ak4 a,  å Monica känner sig helt förvirrad, jag åxå för den delen, va ska jag göra med allt de här?????

Först ska vi plockat isär vapnet i tusen bitar :-} rengöra och sen.... sätta ihop???  det igen. Jag har aldrig någonsin gjort detta så det blev en hel del frågor till instruktören.Det kändes faktisk lite jobbigt , jag skulle mycke hellre vilja skjuta pistol. Men jag fick ihop det till slut, för jag ju ska skjuta med det också
 


Dom här hemvärnsgubbarna klarar det säkert, dom har nog redan tidigare fått sin utbildning
och känner sig säkert överlägsna oss tjejer.


Här har Monica laddat nerverna inför skjutningen, vi har fått glasögon och hörselkåpor för att skona våra ögon å öron inför smällarna. Ser hon inte lite nervös ut iallafall ???? Monica å jag tillhör förresten samma kompani 31´a hemvärnskompaniet, så vi kämpar tilsammans i staben, så också på skjutvallen.



Hur ska detta gå, lite pirrigt känns det, först provskjutning med lösa skott, vi fick prova flera gånger , patron ur,.. ladda  å allt de där....Sen blev det skarpa skott, alltså ....riktiga skott.... 
Huuuva.....ligen.

Våra instruktörer vid vår skjutning, dom måste ha nerver av stål, jag är väldigt tacksam över att dom ställde upp och hjälpte oss vid vår första skjutning.








De här är målen vi ska försöka träffa, min är 4´e från vänster






Jag är inte riktigt färdig än. Monica verkar ganska klar för sitt första skarpa skott.
Nästa "gubbe" är Roger Andersson, en veteran, han skjöt jättebra. Förresten så var det Roger som grävde hos P-A i stugan. (Inform. lite på sidan om).

Ladda med tre skott, Eld  ....pang,... pang,...pang. Vi fick skjuta tre omgångar med tre skott.

Det var inte så hemskt som jag trodde att det skulle va, rekylen var inte så hård, jag fick inte ont i axeln. jag har aldrig skjutit med Ak 4 tidigare, bara pistol å det har gått riktigt bra och DET är jättekul. men faktum är att det här var riktigt roligt också och vi ska säkert få fler tilfällen att träna.
(Hoppas jag)
För att bli godkänd vid denna skjutning så ska man ha tre skott inom 13 cm, och tro det eller ej, så min sista serie hade jag, TRE SKOTT INOM 13 cm, så gissa om jag blev glad, solen skiner fastän det regnar.
 Sedan återfärd till förläggningen för lunch som bestod av någon form av köttgryta, inte så dumt men en aning osaltad, men är man hungrig så går allt ner.. Fortfarande regnar det och vi känner oss ganska frusna.
Efter lunch så ska vi få tillfälle att få se och gå ombord på  Bataljonens  Stridsbåt 90H, som ankrat upp i båthamnen i Tåme.



Vi fick en hel del information om båten, men det ska ni inte förvänta er att jag ska komma ihåg nu.
Vi gick ombord och fick ännu mer information. Snabb som bara den, är den ute på havet, upp till 40 knop kan den komma upp till, motsvarar ca 70 km i timmen, då går det fort på sjön. Om det varit bättre väder så skulle vi fått göra en tur ute på havet, men med kraftig sjö var inte förutsättningarna  så bra denna gång.




Vi äntrar båten.


Här finns plats för ca 20 personer,och man måste sitta hela tiden när man vistas i båten  när den är ute på vattnet. Men stolarna var jättesköna att sitta i, så det var inte svårt att somna i dom.
Några av oss slumrade faktiskt till några minuter under informatinen som varade omkring 20 min.





Monica å Maj och en av våra fro-are

Sedan tillbaka till förläggningen och det är kaffe på gång, det ska bli gott.

Efter detta är det dax att börja rigga upp tälten som ska vara våra staber under övningen som startar i morgon.


Det tar på krafterna att iordningställa allt, så fastän det var lite gråmulet ute ,så blev det
Ricktigt svettigt innan vi fått upp tältet med maskeringsnät och allt som vi behövde i 31 a´kompaniet, för att allt skulle fungera med radionät och telefoner.



Våran ställföreträdande kompanichef,  stack upp huvudet i hålet där kaminröret ska vara, å det passar riktigt bra, vem vet det kanske börjar osa riktigt hett omkring honom, va det lider.

Efter dagens alla vedermödor så hade våra fältkockar fixat till en jättegod barbeque, grillspett med sallad å god dressing i pitabröd, men vi fick köa länge innan vi kom fram för att få smaka på läckerheterna. Tänk er att utspisa 200 man från ett fältkok, dom gör ett bra jobb våra kockar,tack.
Så hade vi också besök av en av armens musikkårer, som spelade hurtigt för oss.

Söndag morgon kl 08.00, solen lyser nog på oss idag, startar vi upp vår övning, det är aktion från första stund,å det känns riktigt bra, vi har haft övningar då det inte hänt någonting över en halv dag, typ, å då är det trist.




Monica i full aktion i den enkla expedition som kan erbjudas i tältversion.
I detta tält ska rymmas, radinät, telefoni, PCdart, expedition med bemanning vid alla stationer,och vår kompanichef, + 2 kaminer som vi kan elda i för att hålla värmen i tältet, och allt annat vi behöver för att allt ska fungera. 

På en sån här övning finns det stridsledning, insatsstyrkor, bilkorister, hundförare, sjukvårdare, mc-ordonanser, å en hel del annat.


Jag fångade 2 av hundförarna med sina hundar



Det här är Elisabet med sin trogna kamrat Amigo, en väldigt bestämd chäfer




Och det här är är Pernilla med sin mysiga arbetskamrat Lotus, vackert namn.


Så fick jag med 2 av dom Mc-ordonanser som övade denna dag med på en bild




Som du kan se så finns det mycke aktiviteter inom hemvärnet



.

Så här kan en maskerad Radioterrängbil se ut.





Den här personen skulle nog behöva hela stora maskeringsnätet över sig.
En soldat från insatsstyrkan hade fixat till och maskerat sin hjälm med en massa trassel så han satte den helt sonika på mitt huvud , tyckte att där passar den bra ??????
 Va kan han ha menat med det :-/

Tack för en trevlig helg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0