Bagarstugan

Förra veckan tillbringade jag 2 dar i bagarstugan, måndag hjälpte jag Britta med hennes brödbak några timmar, hon är alltid så gullig och ställer upp för mig när helst det behövs så jag försöker att "dra mitt strå till stacken" och nu är det dax med det årliga baket för mig, så på tisdag har jag laddat upp för en heldag i bagarstugan. Vi bakar ljusungsbröd och hällakaka. Det är  Britta som får dra det tyngsta lasset, för hon gör alltid "fördegen" kvällen före baket, å sen är hon alltid före mig i bagarstugan, tidigt på morron och rör ihop degen så den ska hinna jäsa innan det är dax för mig att komma. Det är så det brukar gå till, Britta bor i Kåge så hon tycker att det är helt ok att jag kommer lite senare.Jag kavlar, å Britta gräddar.
 



  
Det här är en hantverk som håller på att dö ut. Mitt första "riktiga" jobb var faktiskt i ett tunnbrödsbageri, då var jag bara 16 år gammal.




Britta har nog mer erfarenher av konsten att baka bröd, här "spårar" hon brödet innan gräddningen.



Så här går det till, det är svettigt att stå framför ugnen en hel dag, å den här dan var det strålande sol ute å det gjorde inte saken bättre, men Britta är strong. En arbetsdag på 10 timmar.
Tack för hjälpen Britta,kram.

Så här kan de se ut med en hel hoper av hällakaka å ljusungsbröd.
Jättegott ska ni veta.






Det  kommer att smaka gott med surströmmingsklämma på hembakat bröd.



Kommentarer
Postat av: ove

det ser gott ut som du sa syrran på surströmming vi ses ove

2009-09-18 @ 13:40:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0