Fåglarna ska åxå ha mat

Det har blivit kallt ute med frost å minusgrader på nätterna och tillgången på insekter, alltså mat, för våra fåglar finns inte längre, och jag å P-A  hör till dom som gärna köper några säckar solrosfrö inför den kommande vintern. och vi har massor av hungriga gäster varje dag. senast jag var ute i stugan tog jag en hel del kort på gästerna som nästan slogs om maten. Det finns både jordnötter, tagboll å solrosfrö på menyn. 




En lappmes å en talltita  kämpar om sittpinnen för att få tag på en jordnöt.
Lappmesen har större haklapp än talltitan.




det går att komma riktigt nära, men å andra sidan så är talltitan inte så rädd, det händer att dom kan sätta sig och äta direkt från handen eller sätter sig på axeln när vi fyller på mat.



Talgoxen tillsammans med en svartmes samsas om smakbitar från talgbollen.
Kännetecken för svartmes är att den har en vit fläck på hjässan

Men det smakar lika gott med solrosfrö.


Dom äter som besatta under dagens ljusa timmar, en som här behållare med solrosfrö har fåglarna ätit upp på typ, en dag. Det är även blåmesar och massor med grönfinkar.  å så har det varit några bergfinkar på besök vid
"restaurangen" men dom tre sistnämda är så skygga så det finns inte en chansh att få ett kort på dom.
Nötskrikorna brukar åxå göra besök och äter rester på backen men dom äter gärna på talgbollen också när dom får tillfälle. P-A och jag tycker att det är så mysigt och trevligt med alla dessa fåglar som besöker oss, så vi ger dom gärna mat.

Vi har andra besökare också



Kroköra letar efter mat

Ekorrarna vill också få del av maten, dom äter upp allt som ramlar ner på marken, men försöker att ta sig upp på matbehållarna också, och dom lyckas ganska bra med det, dom är riktigt smarta små rackare. Det brukar komma tre till fyra stycken jag har faktiskt namngett dom, för dom är väldigt olika. Den på bilden är Kroköra,
det namnet har han/hon fått, för den har ett krokigt öra och den som är lättast att komma nära.


 Gott med solrosfrö.

Kan du låta bli att störa oss, vi äter just nu....... Kroköra är en riktigt liten fetknopp...hahaha



Det här är Lillis , den är jätteliten som en liten hamster å jäääättesöt, han är ingen "räddhare" han heller går bra att komma nära inpå.



Lillis

Närbild på Lillis.  Dom andra två har inte varit här på ett tag så vart dom tagit vägen vet jag inte men dom dyker nog upp när maten tryter på andra ställen. Deras namn är Gråpäls för en har en enormt grå päls, kanske en "gamling" och den andra, Svartrumpa den har en stor yvig nästan svart svans.

Förra söndan flög det in en fågel i fönstret på altan den blev lite omtöcknad av smällen och blev sittande en lång stund, jag tog upp den och värmde den i händerna och efter en stund fick den tillbaka krafterna och flög upp på en gren, men jag hann ta ett kort på den. Jag kan inte komma fram till vilken fågel det är, att det hör till hackspettar är jag helt säker på , men vilken, för den saknar dom röda fläckar som vår vanligaste hackspett (Liten hackspett) har och mycket mindre ungefär som en hand stor. Jag har tittat i min fågelbok men där finns den inte och även sökt på nätet. Kanske någon av ni som läser min blogg vet, det skulle vara trevligt att veta vad det är för fågel.
Och jag är jätteglad att den klarade sig.


Kommentarer
Postat av: ove du vet

mucket fina bilder syrran just på ekkoren

2009-10-18 @ 12:20:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0