Snart nytt år.

Hej igen, ja nu har julen passerat och vi är på väg in i nytt år.







Jag har inte haft någon speciell skrivlust dagarna efter jul,så jag ligger efter lite. Kanske beror det på att det har varit ett sånt ofantligt snöoväder, så man vill bara sitta å kura under en varm å go pläd med en bok och lite god choklad, ..... vad har nu hänt under dessa dar.????

Julafton började med att jag sov ganska länge klev upp ur sängen framåt 9, normalt stiger jag upp ganska tidigt.
Jag dricker massor med kaffe, lyssnar på Västerbottens-radion, läser "Norran" minst en timma. Det var 15 grader kallt ute och mulet å det har kommit ganska mycket snö så det är verkligen vackert.

Sen var det bara att sätta igång med förberedelserna för den stundande julaftonen. Vi skulle vara hos Monika å Ture i Boviken i år. Vi hjälper varandra att fixa till julmaten och allt annat som ska göras, så jag åkte dit vid 2- tiden, Susanne och hennes familj kom strax därpå. Vi gjorde sparrisomelett, värmde på köttbullarna som jag redan hade förberett, inte några Ika´s "mammas goda" här inte, nä det var mammas köttbullar, krustader med räkstuvning. Monica skalade potatis,  Susanne skar skinka,  syltor, leverpastej, rökt å gravad lax, de var sill, revbenspjäll och prinskorv, och naturligtvis Ebbas legymsallad. Inga-Britt dukade bordet. Ja det var massor som skulle fixas, men det är något visst med det oxå, när man springer härs å tvärs. Gubbarna hänvisade vi ut ur köket, dom var mest i vägen.....visst är det så.
Det var bara lite trist att inte Thomas ,Ingela och barnen var här oxå, men dom ska jag träffa på annandagen.

Kristoffer och Venice dyker upp vid 4-tiden , så då är det dax att sätta sig till bords och ta för sig av all den goda maten, jag önskar att man kunde ha en extra liten mage när det är så mycket god mat.

 Inga foton blev det här, men några från den vackra kvällen ute  och efter middagen.




Hos Monica & Ture i Boviken, riktigt julmys

   

Man väntar sig bara att tomten ska dyka upp bakom knuten



Julgranen i Boviks-byn står på Ture,s tomt



Ture verkar må riktigt bra efter middan, njuter av ett glas vin.


Stefan, Göran, och Ture



Susanne å Monica...... vi väntar på kaffe...



Tycker om dig....Venice och Kristoffer



Kristoffer,s lillebror Joakim har oxå en plats hos Venice.



Och så var det min tur....kramkram Venice

  

Sedan var det dax för Tomten att komma, en massa julklappar delades ut, och alla var glada och nöjda.

God Jul sa Tomten.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Juldagen, det är fortfarande kallt ute, omkring -15, återigen en sovmorgon, skönt..... P-A kommer efter lunch och i afton ska vi åka till Stackgrönnan och fira jul med hans son Mikael och hans familj. Vi blir omkring 15 personer, och det blir lika mycke julmat ikväll,... snart rullar fram som en boll, ....det måste bli mycket motion efter nyår,

Tyvärr så missade jag kameran denna kväll, det var trist men det är bara att gilla läget så att säga.
Det var väldigt trevligt, mycket god mat, mysiga barn, tomten kom i kväll oxå och delade ut klappar till barnen.
Sedan på kvällen så har vi vuxna julklappspel, jag lyckades att kämpa mig till en fin karaff. P-A fick efter allt kämpande en badkarskudde,...va han nu ska ha en sån till, han har ju bara en duschkabin, men man får vara nöjd över det man lyckas erövra.

Min fina karaff.


Den är ungefär 25 cm. hög och en vacker grön färg.

Det var en jätte trevlig kväll,,,tack att för god mat och för allt annat som gjorde detta till en minnesvärd kväll.

Vi åkte hem vid 23-tiden ungefär, skjutsa hem Sandra,..... Rebecca och Joakim skulle fira vidare hos några kompisar,
 sen fortsatte jag och P-A ut till Söderbodan, vi var hemma kl. 24.00 satt uppe ytterligare kanske en timma innan vi kände att nu kommer John Blund.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vaknar upp på Annandags-morgon vid niotiden och det har kommit massor med snö, men det är så vackert ute
Jag tittade ut och ekorrarna satt under tallen och käkade solrosfrö , massor med fåglar som besökte frukostbordet, dom behöver verkligen mat nu när det är så kallt, jag ser till att det finns mat för dom hela tiden.








Jag tycker att det är trevligt med alla dessa djur utanför stugan, dom får minsann kämpa för att få mat så att dom klarar kylan .






Se hur snön skapar sina egna snöbollar.


På eftermiddan åkte jag till Ingela och Thomas, Lisa, Emma å Clase, gav dom julklappar fick några jättefina julklappar och satt å myste med dom ett par timmar.

Tack för alla julklappar mina älskade vänner, barn och barnbarn. ....Kramkram



















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0