Jordgubbar

Tisdag den 11 aug, är det dax för jag och min väninna Gun  att plocka jordgubbar. Vi åker till Skråmträsk, en by ett par mil utanför Skellefteå, där finns en odlare som har jättefina bär, Den här odlaren levererar jordgubbar till hela Skellefteå, så det ni ser på denna bild är bara 1/4 del av hela odlingsmarken, massor med plockare brukar sitta där på huk under högsässong.




Gun i full gång med plockningen å jag är säker på att en å annan slinger in i mun.



Nu har hon säkert hittat ett riktigt fyndställe,
 å då gäller det att sitta ner för det är ganska jobbigt för ryggen.



Vilken härlig syn, eftersom det är i slutet på säsongen är det inte så där jättestora bär, och det finns massor  som börjat mögla också, men jag tycker att bären är nästan godast  innan dom hunnit bli för stora, å jag ska tala om för er att dom ...ääääär... jättegoda mmmm å söta. det kan inte finnas något godare än solvarma jordgubbar, jag har  stoppat massor i munnen redan, 
Å dom kostar ju ingenting, ;-))




Jag plockade 10 kg  på ca en å en halv timma, priset är inget att säga om 24 kr kilo, alltså 12 kr per liter, på affärn har jag betalat som lägst 29,90. Så nu har jag kokat jättegod sylt, och gjort "mylta",  några påsar styckfrysta blev det också.

Innan vi var klara fick vi besök av den här  jättesöta katten, det kanske var deras förklädda spion som ägaren skickat ut för att se hur mycke bär vi åt upp, men den dök upp för sent, vi är redan färdig



Hej då kisse, bättre lycka nästa gång, vi återkommer om ett  år.

Kommentarer
Postat av: marie

Härliga jordgubbar...hälsa alla där uppe..Kram från Dalarna

2009-08-14 @ 09:31:32
Postat av: ove

jag vill ochså ha så där många jordgubbar häls ove

2009-08-14 @ 11:51:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0